Trei instrumente manageriale eficiente, care iti vor ajuta compania sa evolueze

Pentru ca o companie sa evolueze, are nevoie de instrumente manageriale eficiente. Iti pezentam trei instrumente care te ajuta la analiza mediului extern, a competitiei si a definirii obiectivelor.
Dezvoltare companie - analiza PEST, SWOT si SMART
Perioada pe care o parcurgem a pus la incercare companiile de astazi. Restrictiile impuse de autoritati, carora li s-a adaugat o scadere a puterii de cumparare a unei parti a populatiei, au afectat numeroase afaceri din diverse domenii. O serie de business-uri au prosperat insa si in aceasta perioada.

Unul dintre motive este cresterea cererii pe anumite segmente. Multe afaceri au reusit sa isi continue cresterea chiar si in conditii dificile si nu au fost afectate de masurile impuse de autoritati. Este vorba despre cele care au reusit sa se reinventeze, sa identifice potentiali clienti chiar si atunci cand lucrurile mergeau in jos, sa gaseasca solutii inedite si sa identifice segmente de piata noi.

Pentru a-ti atinge obiectivele si pentru a continua sa te dezvolti, chiar si in perioadele mai putin favorabile, ai nevoie de inventivitate, curaj, munca, capacitate de reinventare... In plus, o serie de instrumente de management te ajuta sa gasesti cele mai bune solutii pentru afacerea ta, dobandind mindset-ul ce te va conduce catre o afacere de succes.

1. Analiza PEST(LE)

Un instrument foarte util de analiza a mediului extern al unei companii este analiza PESTLE. Vorbim despre mediul Politic, Economic, Social, Tehnologic, Ecologic si Legislativ in care isi desfasoara activitatea o organizatie. Mediul extern poate avea o influenta majora asupra profitabilitatii si dezvoltarii unei afaceri.

O analiza PESTLE te va ajuta sa identifici oportunitati pentru afacerea ta (posibilitati de finantare, aparitia unor tehnologii noi, schimbari ale politicilor guvernamentale in favoarea afacerii tale, etc). Tot prin intermediul acestei analize poti vedea care sunt amenintarile asupra business-ului tau (posibilitatea maririi taxelor si impozitelor, cresterea ratei dobanzilor, in cazul in care compania ta are datorii, etc).

Analiza PESTLE te va ajuta sa iti faci o idee despre eventualele schimbari care pot aparea la nivel macroeconomic. Vei putea, in acest fel, sa ai un plan pentru a profita de oportunitati, dar si pentru a raspunde eventualelor amenintari.

Citeste si: De ce este important sa verificam constant situatia financiara a firmelor partenere

2. Analiza SWOT

Analiza SWOT este un alt instrument pretios de management, pe care il poti utiliza pentru a intelege atat mediul intern al organizatiei, cu punctele sale slabe si cele forte, cat si pe cel extern, cu oportunitatile si amenintarile ce pot aparea.

  • Care sunt avantajele afacerii tale in raport cu cele ale competitiei?
  • Ce zone ar trebui insa imbunatatite in acest punct?
  • Care sunt elementele externe ce pot influenta afacerea ta si cum poti profita de aceste oportunitati?
  • Care sunt elementele externe ce iti pot influenta afacerea in mod negativ?

La toate aceste intrebari vei raspunde cu ajutorul analizei SWOT. In plus fata de analiza PEST(LE), analiza SWOT va pune accentul pe situatia interna a afacerii, cu punctele sale forte si cele slabe. In schimb, analiza PEST(LE) abordeaza in profunzime mediul extern, fiind un ajutor pretios pentru a intelege macromediul intreprinderii, cu oportunitatile si amenintarile sale.

Ambele analize sunt utile antreprenorului de astazi, idealul fiind ca analiza SWOT sa utilizeze datele aprofundate din analiza PEST(LE) pentru zona de oportunitati si amenintari.

Citeste si: Foloseste platforma online InfoQuick.ro pentru a realiza o analiza SWOT a companiilor partenere

3. Definirea de obiective SMART

Conceptul obiectivelor SMART ii este atribuit lui Peter Drucker, termenul fiind utilizat pentru prima data in cadrul publicatiei Management Review de George T. Doran, editia noiembrie 1981.

SMART este un acronim pentru:

  • Specific (simplu, semnificativ),
  • Measurable - masurabil (motivant),
  • Achievable – Accesibil, Realizabil,
  • Relevant,
  • Time – based – Cu un termen dinainte stabilit

Practic, obiectivele SMART te ajuta sa definesti ceea ce-ti doresti si sa ajungi in punctul dorit, in timpul pe care ti l-ai propus. Un exemplu de asemenea obiectiv este: Voi obtine un profit net de 20% pana la sfarsitul lunii decembrie.

Setarea unor obiective SMART te va ajuta sa castigi claritate, sa lucrezi concentrat, sa iti folosesti timpul si resursele in mod productiv, crescandu-ti sansele de a progresa si a ajunge in punctul dorit.

Pe langa analizele PEST(LE) si SWOT si setarea de obiective SMART, exista un lucru esential pe care il poti face pentru ca afacerea ta sa isi continue dezvoltarea. Este vorba despre monitorizarea constanta a partenerilor de afaceri si verificarea firmelor potential partenere – daca sunt active, ce indicatori economico-financiari au, daca au datorii la Bugetul de Stat sau procese in justitie...

Citeste si: Cum te ajuta rapoartele InfoQuick sa evaluezi o firma

La debutul unei colaborari, de exemplu, este esential sa cunosti datele fiscale importante ale companiei potential partenere. Un raport complet despre aceasta poti obtine prin intermediul portalului InfoQuick. Vei putea verifica firmele inactive sau radiate, dar si situatia financiara si fiscala a acestora.

Continua sa monitorizezi ulterior activitatea partenerilor de afaceri, pentru a te bucura de parteneriate profitabile pentru ambele parti. Platforma InfoQuick iti sta la dispozitie prin cele trei tipuri de abonamente, ce te vor ajuta sa afli, in cativa pasi simpli, daca firma de care esti interesat are vreun risc ce ti-ar putea afecta propria afacere.

Citeste si: Incepi o afacere noua in 2021? Iata cateva aspecte pe care sa le ai in vedere atunci cand iti alegi colaboratorii


Publicat la 27.07.2021.

Fii cu un pas inaintea tuturor!

Descarca studiile Coface si fii la curent cu cele mai puternice sectoare in care poti investi.