Ce este Buletinul Procedurilor de Insolventa

Afla ce este Buletinul Procedurilor de Insolventa (BPI) al ONRC si cum te ajuta consultarea datelor despre firmele partenerilor de afaceri.
Ce este Buletinul Procedurilor de Insolventa
Buletinul Procedurilor de Insolventa (BPI) este publicatia editata de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) si ar trebui sa contina inregistrarile tuturor procedurilor de insolventa in care este implicata o firma ce a declarat insolvabilitate sau careia i s-a deschis procedura insolventei la cererea creditorilor.

Buletinul Procedurilor de Insolventa este operational din anul 2006, cand a fost creat conform Legii nr. 86/2006 privind procedurile de insolventa. In prezent, insolventa este reglementata prin Legea nr. 85/2014, fiind definita drept: “acea stare a partrimoniului debitorului care se caracterizeaza prin insuficienta fondurilor banesti, disponibile pentru plata datoriilor certe, lichide si exigibile” (Art. 3, alin. 1).

Ce si cum se publica in BPI al ONRC?

In Buletinul Procedurilor de Insolventa se publica toate actele emise de catre instantele judecatoresti, administratorii judiciari sau lichidatori pe parcursul procedurilor de insolventa:

  • Citatii
  • Comunicari catre parti
  • Diverse notificari
  • Rapoarte ale administratorilor/lichidatorilor
  • Planuri de reorganizare ale firmei
  • Hotarari judecatoresti, si altele

Publicarea acestor acte in BPI se face contra cost - spre exemplu, pentru citarea partilor implicate in procedura de insolventa se percepe un tarif de 10% din taxele achitate la ONRC pentru operatiunile de constituire, autorizare, inregistrare, mentionare si rezervare. Aceste tarife se actualizeaza anual in functie de rata inflatiei, prin ordin de ministru.

Citeste si: Ce trebuie sa stii despre o companie inainte de a incheia un parteneriat de afaceri

Ce informatii ofera BPI despre o firma?

Buletinul Procedurilor de Insolventa este impartit in mai multe sectiuni care ofera diferite tipuri de informatii despre firmele sau persoanele implicate in procedurile de insolventa. Astfel:

  • Serviciul Buletinul Procedurilor de Insolventa online necesita plata unui abonament pentru accesare.
  • Sectiunile Sumar numar BPI si Persoane publicate in BPI ofera accesul gratuit la informatiile lor, dar necesita crearea unui cont si autentificarea.

Informatiile care pot fi gasite in BPI despre firme includ:

  • Denumirea debitorului
  • Codul de identificare fiscala
  • Numarul de inregistrare in ONRC
  • Numarul dosarului din instanta
  • Tipul documentului procedural publicat in BPI (ex: citatii, sentinte de deschidere a procedurilor de insolventa, rapoarte de activitate, s.a.m.d.)
  • Numele persoanelor din documentele procedurale
  • Judetul unde este inregistrat sediul firmei sau persoanei implicate
  • Denumirea instantei unde este inregistrata cauza de insolventa
  • Tipul de procedura
si altele.

De mentionat ca eliberarea de copii de pe Buletinul Procedurilor de Insolventa, dupa actele de procedura publicate sau furnizarea anumitor alte informatii din BPI necesita de asemenea plata unor tarife (stabilite prin ordin de ministru).

Citeste si: Indicatorii financiari care te ajuta la o mai buna gestiune contabila

Cu ce te pot ajuta datele din Buletinul Procedurilor de Insolventa?

Atunci cand vrei sa inchei un parteneriat de afaceri, este foarte important sa afli cat mai multe despre partenerii cu care vrei sa te asociezi, pentru a diminua riscurile la care te expui. In plus, atunci cand inchei contracte cu furnizori sau clienti, este recomandat sa te asiguri in prealabil de capacitatea lor de a-si indeplini obligatiile contractuale. Pe langa verificarea indicatorilor financiari sau datoriilor la ANAF ale acestora, poti recurge si la o verificare a posibilei insolvente a firmei, folosind informatiile despre firme din BPI.

Rapoartele BPI despre firme oferite de InfoQuick iti pot oferi informatii cuprinzatoare din Buletinul Procedurilor de Insolventa. Daca nu este gasita nicio procedura publicata in BPI, atunci cel mai probabil firma nu este in insolvabilitate.


Pentru o mai multa siguranta, poti solicita si un raport despre dosarele in justitie ale firmei vizate. Astfel, vei putea afla daca potentialul asociat a avut dosare deschise in instante in ultimii ani, precum si tipul acestora - inclusiv cereri de insolventa ale/ impotriva firmei.

Toate aceste informatii te vor ajuta sa iei apoi cele mai bune decizii pentru viitorul afacerii tale.

Citeste si: 10 pasi esentiali in dezvoltarea unei afaceri de succes


Publicat la 19.05.2020.

Fii cu un pas inaintea tuturor!

Descarca studiile Coface si fii la curent cu cele mai puternice sectoare in care poti investi.