10 pasi esentiali in dezvoltarea unei afaceri de succes

Construirea unei afaceri presupune un efort continuu, planificari si executii riguroase. Afla care sunt cei 10 pasi esentiali in dezvoltarea unei afaceri de succes!
10 pasi esentiali in dezvoltarea unei afaceri de succes
Orice afacere porneste de la idee. Insa, in lipsa unei planificari si executii riguroase, ideea de afacere se poate dovedi nesustenabila pe termen mediu si lung. Datele Coface arata ca numai in primul semestru din 2019, 85.960 de companii din Romania si-au intrerupt activitatea, cu 36% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut. De cele mai multe ori, nu ideea de afacere in sine franeaza dezvoltarea companiilor, ci lipsa viziunii si un management defectuos.

Construirea unei afaceri presupune un efort continuu, iar pentru a-ti creste sansele de reusita trebuie sa ai in vedere o serie de pasi esentiali care pot face din afacerea ta un real succes.

1. Identifica oportunitatea de business

Odata identificata oportunitatea de business, ideea de afacere vine de la sine. Orice aspect care poate fi imbunatatit, schimbat, transformat sau reinventat reprezinta o oportunitate exploatabila. Fie ca vorbim de initierea unei afaceri de la zero sau deschiderea unei francize, o afacere solutioneaza probleme si satisface nevoi reale din piata. Daca ai deja o idee de afaceri in care crezi cu adevarat, tot ceea ce ramane de facut este sa infiintezi legal societatea si sa studiezi piata in detaliu.

2. Gestioneaza aspectele fiscale si legale

Punerea de picioare a unei afaceri se face in temeiul legal si fiscal. Organizarea acestor aspecte acopera elemente precum alegerea formei de organizare a societatii, obtinerea de avize, licente, patente, dar si realizarea actelor constitutive. Stabilirea sediului social care sa corespunda normelor juridice in vigoare reprezinta un alt aspect logistic impus la infiintarea unei firme.

3. Studiile de piata. Cerceteaza piata!

Analiza pietei sta la baza planului de afaceri si fundamenteaza deciziile strategice. Cunostintele despre industria in care vei activa, precum si a produselor sau serviciilor pe care le vei furniza te vor ajuta sa setezi obiective fezabile. Pe de alta parte, acesta este momentul oportun de a studia competitia si potentialii parteneri. Pe baza datelor despre firme si a rapoartelor financiare vei putea lua decizii rapide referitoare la oportunitatea colaborarii cu anumite companii si a dezvoltarii de parteneriate comerciale.

4. Scrie planul de afaceri

Rezultat al procesului de cercetare si planificare, planul de afaceri traseaza pasii concreti in derularea afacerii si anticipeaza evolutiile acesteia. Un plan de afaceri solid va raspunde la intrebari despre valoarea capitalului, partenerii tai, publicul tinta, strategii de piata, planul de Marketing, fluxul de numerar, dar si alti indicatori financiari. Insa un plan de afaceri va ramane la stadiul de proiectie in lipsa finantarii care sa permita punerea in practica a ideilor.

5. Finanteaza afacerea

Sursele de finantare ale unui afaceri sunt variate, iar accesul la astfel de instrumente este la indemana antreprenorilor. In afara de propriile resurse, poti avea in vedere accesarea acelor modalitati de finantare care functioneaza mai bine pentru tine, de la credite bancare, microfinantare, pana la colaborarea cu investitori precum business angels. Indiferent de optiunea aleasa, inainte de a te lansa in afacere asigura-te ca dispui de un minim de capital de la care sa pornesti in dezvoltarea produselor sau serviciilor.

6. Dezvolta produsul/serviciul

Dezvoltarea produsului/serviciului se traduce in punerea in practica a planului de afaceri cu ajutorul finantarii accesate. In acest sens, resursele materiale, umane si financiare sunt directionate catre concretizarea ideii de afaceri sub forma produsului/serviciului. O buna parte din resursele intangibile precum know how, timp si informatii sunt, de asemenea, angrenate in aceasta etapa a construirii unei afaceri.

7. Creeaza-ti echipa

Formarea unei echipe solide este esentiala pentru bunul mers al lucrurilor. Definirea de roluri si responsabilitati, diviziunea muncii, precum si modalitatile de raportare inca de la debutul afacerii vor asigura coerenta echipei. Fie ca alegi sa colaborezi cu personal angajat, consultanti sau freelenceri, dezvoltarea echipei si a retelei de colaboratori se face în timp și presupune numeroase provocări, dar si oportunitati. Pe de alta parte, reteaua de colaboratori se extinde si la nivelul partenerilor de afaceri.

8. Dezvolta reteaua de parteneri

O afacere cu reale sanse de succes comercial are la baza o retea de parteneri de afaceri solizi a caror sanatate financiara nu trebuie sa fie pusa la indoiala. Evaluarea situatiei potentialilor parteneri este esentiala in adoptarea unor decizii rapide referitoare la oportunitatea dezvoltarii unui parteneriat comercial cu acestia. De aceea, analiza informatiilor financiare si juridice, precum si a datelor privind comportamentul de plata din Centrala Incidentelor de Plati (CIP) ofera suportul necesar evaluarii aprofundate a situatiei potentialilor parteneri comerciali.

9. Promoveaza-ti afacerea

Orice afacere are la baza o strategie de brand, iar promisiunea din spatele brandului este cea va da rezultate atat timp cat aceasta rezoneaza cu valorile si preferintele publicului tinta. Afla care este bazinul tau de consumatori/clienti, ce cauta aceastia de la un brand si dezvolta o pozitionare in piata care sa te diferentieze de competitori. Monitorizeaza comportamentul consumatorului, competitia si evolutiile pietei pentru a-ti adapta planul de Marketing in linie cu dinamica pietei. Dar nu in ultimul rand, fii la curent cu tendintele si tehnologiile emergente.

10. Investeste in cresterea afacerii

Lansarea efectiva a afacerii si primele vanzari sunt doar inceputul demersului antreprenorial. Pentru a face profit, trebuie sa investesti continuu pentru a-ti creste afacerea. Odata ce lucrurile se pun in miscare, apare, insa, si necesitatea de a te adapta la schimbarile de mediu. Adaptabilitatea iti va permite sa raspunzi la circumstante si sa ramai competitiv. Una dintre cele mai mari si actuale provocari este alinierea la tendintele tehnologice si digitale a caror ritm de evolutie accelerat testeaza continuu capacitatea de adaptare a companiilor.


Publicat la 14.01.2020.

Fii cu un pas inaintea tuturor!

Descarca studiile Coface si fii la curent cu cele mai puternice sectoare in care poti investi.