Schimbari in mediul de afaceri 2020 - 2021 | Coface Infoquick

Trei schimbari in peisajul de afaceri al anului 2020, care vor continua si in 2021

Afla care sunt principalele schimbari in mediul de afaceri din 2020 - 2021. De ce este important managementul riscului si cum verifici firmele partenere.
Mediul de afaceri in 2020 – 2021 - managementul riscului, verificarea firmelor partenere
Anul 2020 incepea cu mult optimism pentru firmele romanesti. Era previzibila continuarea dezvoltarii afacerilor, odata cu continuarea cresterii economice – atat pe plan local, cat si international. Existau insa voci care aminteau de evolutia ciclica a economiei, in care perioadele de crestere economica sunt urmate de perioade de recesiune.

Atmosfera generala era insa optimista – recesiunea era doar amintita in planurile de marketing sau in rapoartele responsabililor de management al riscului ca o posibilitate bazata pe ceea ce s-a intamplat pana acum. Riscul nu parea insa imediat, iar perspectiva continuarii dezvoltarii era varianta luata cel mai des in calcul.

Citeste si: Radiografia mediului de afaceri din Romania in 2019

Luna martie a adus o schimbare de perspectiva, din cauza unor evenimente greu de anticipat la inceputul anului. O criza sanitara determinata de un virus ce nu parea a pune initial probleme, a condus la suspendarea temporara a multor afaceri, datorita masurilor impuse de guvernele multor tari.

Romania s-a aliniat acestora, iar intre lunile martie si mai 2020, doar afacerile cu produse esentiale si cele care puteau activa de acasa au putut functiona. In luna mai lucrurile si-au revenit, dar o parte dintre business-uri au continuat sa functioneze cu restrictii (asa cum sunt cele din HoReCa sau din zona evenimentelor).

Am adunat mai jos cateva schimbari majore care au avut loc in peisajul de business din 2020 si vor continua, cel mai probabil, si in 2021.

Citeste si: De ce este importanta Analiza SWOT pentru afacerea ta

1. Digitalizarea si biroul de acasa

Multe dintre firme ofereau deja posibilitatea angajatilor de a lucra de acasa cateva zile pe luna. In 2020, lucrul de acasa a devenit norma, cu toate schimbarile pe care le-a adus. Implicit, organizatiile au investit mai mult in zona IT, adaptandu-se rapid noilor conditii.

Multe dintre afaceri isi desfasoara acum activitatea online, utilizand aplicatii specializate si aliniindu-se rapid noilor cerinte.

Deloc surprinzator, firmele s-au adaptat rapid, gasind multe avantaje in acest nou mod de lucru. Costurile asociate inchirierilor spatiilor de birouri sunt acum mai mici, iar digitalizarea vine si cu avantajul rapiditatii.

Majoritatea informatiilor sunt disponibile la cateva click-uri distanta, iar firmele au inteles mult mai bine acest lucru in 2020. Rezultatul? Economie de timp si energie pentru angajati, de bani pentru companii.

Citeste si: Responsabilul de managementul riscului intr-o companie

2. Perspectiva unor termene de plata mai scurte

Sentimentul dominant in piata in toata aceasta perioada a fost unul de nesiguranta. Multe dintre afaceri au avut de suferit – dar si cele care si-au continuat dezvoltarea au facut-o prudent, concentrandu-se pe managementul riscului si analizand fiecare situatie in parte.

Este o tendinta observata deja de specialisti pe piata internationala. Un sondaj Coface privind comportamentul de plata corporativ pe un esantion de 753 de companii din Germania, de exemplu, releva faptul ca organizatiile germane au trecut pe “modul criza”, oferind termene de plata mai scurte.

Este previzibil ca acest fenomen sa poata fi observat in curand si in alte tari, inclusiv in Romania.

Citeste si: 5 semnale ca o companie se afla in risc financiar

3. Verificarea mai atenta a partenerilor de afaceri

Managementul riscului este esential, mai ales in perioadele de incertitudine – asa cum este cea pe care o parcurgem. Verificarea datelor despre firmele partenere este, din acest punct de vedere, un lucru esential pentru a ne asigura ca riscurile legate de acestea pot fi controlate.

Verificand situatia firmelor partenere, vei putea intelege rapid si care este capacitatea acestora de a se dezvolta si de a sustine parteneriate profitabile, pe termen lung.

Pentru ca am vorbit despre digitalizare si posibilitatea de a accesa informatiile rapid si in doar cateva minute, nici pentru verificarea firmelor partenere nu ai nevoie de mai mult timp.

Consultarea informatiilor puse la dispozitie de diverse institutii cu privire la datele financiare ale firmelor, datoriile acestora, incidentele de plati sau prezenta dosarelor in justitie poate fi realizata rapid si simplu, cu ajutorul unui portal specializat in informatii despre firme, asa cum este InfoQuick.

Rapoartele InfoQuick sunt complete, usor de accesat si te ajuta sa castigi timp. In doar cateva minute si direct online ai acces la datele cu privire la situatia financiara si juridica a firmelor de care esti interesat. Verifici in acest fel rapid care este bonitatea partenerilor tai si stii din timp daca este necesar sa iei masuri pentru a gestiona mai bine riscurile referitoare la acestea.

Asadar, compania anului 2021 va pune mai mult accent pe digitalizare si se va concentra – poate mai mult decat in alti ani – pe managementul riscului. Verificarea datelor despre firmele partenere ar putea sa ii aduca acele parteneriate profitabile, necesare pentru ca orice firma sa continue sa se dezvolte.

Citeste si: Cum te ajuta rapoartele InfoQuick sa evaluezi o firma


Publicat la 11.01.2021.

Fii cu un pas inaintea tuturor!

Descarca studiile Coface si fii la curent cu cele mai puternice sectoare in care poti investi.