Parteneriatul in afaceri, secretul succesului pe termen lung

Afla reperele unui parteneriat de afaceri durabil! Analiza clasei de risc si a indicatorilor financiari, rapoartele CIP sau datoriile sunt cateva dintre acestea.
Analiza clasa de risc firme parteneri deafaceri

In viitorul apropiat si mediu, multi antreprenori vor intalni dificultati in mentinerea afacerilor pe linia de plutire sau in lansarea de noi proiecte. In acest context, o solutie des intalnita este asocierea cu unul sau mai multi parteneri de afaceri pentru dezvoltarea afacerii. O varianta de parteneriat de afaceri care minimizeaza riscurile partilor implicate este asocierea in participatiune. Aceasta permite folosirea in comun a resurselor partenerilor pentru atingerea anumitor obiective, dar fara a crea o noua structura cu personalitate juridica.

Cum te poti asigura, insa, ca un astfel de parteneriat de business va avea succes si te va ajuta pe termen lung? Iata cateva aspecte esentiale de care trebuie sa tii cont inainte si dupa incheierea unui parteneriat de afaceri.

Analizeaza datele despre firma si asociaza-te cu partenerii potriviti

Inainte de a incheia orice parteneriat de afaceri, asigura-te ca ai ales corect partenerul. Este important sa analizezi toate datele despre firma cu care vrei sa lucrezi, pentru a te asigura ca:

  • poate veni in intampinarea nevoilor tale de business
  • nu te va expune la riscuri financiare sau legale

Poti analiza datele disponibile public despre orice firma inregistrata la Oficiul National al Registrului Comertului. Spre exemplu, poti verifica daca firma aleasa pentru parteneriat se regaseste pe lista de firme cu obligatii catre ANAF. Daca firma respectiva are datorii semnificative la stat, poate fi un semnal de alarma cu privire la capacitatea sa de a sprijini parteneriatul vostru.

Desigur, restantele firmelor la ANAF nu inseamna obligatoriu ca acestea au riscuri majore. Datoriile la bugetul de stat si cauzele acestora ar trebui analizate individual, iar determinarea riscului la care te poate expune parteneriatul cu o firma datornica trebuie bazata pe o analiza a tuturor indicatorilor financiari ai firmei respective.

Spre exemplu, un raport InfoQuick despre clasa de risc a firmei aduce la un loc indicatorii financiari si comportamentul de plata pentru compania vizata, si iti poate astfel oferi o viziune de ansamblu asupra performantelor sale. Clasa de risc a firmei este comparata si cu clasa de risc mediana a sectorului de activitate in care aceasta se incadreaza, pentru a-ti oferi o estimare in plus a viabilitatii companiei respective pentru asocierea pe care o urmaresti.

Citeste si: Are viitorul tau partener de afaceri restante fiscale?

Definiti Viziunea si Misiunea parteneriatului de afaceri

Odata ce ai ales partenerul potrivit pentru afacerea ta si ati decis sa va asociati, este vital sa definiti impreuna Viziunea si Misiunea parteneriatului. Motivele care au impins fiecare partener catre asociere pot fi diferite, insa obiectivele si strategia parteneriatului de business trebuie sa fie comune si agreate clar inca de la inceput.

Stabiliti strategia de vanzari si preturi foarte clar, deoarece acestea vor fi cruciale pentru succesul parteneriatului pe termen lung.

Clarificati asteptarile si nevoile fiecarui partener de afaceri

De ce ai ales sa te asociezi in afaceri cu un anume partener? Ai cautat acces la capitalul sau, sau la experienta pe care o are? Sau poate te-au interesat conexiunile pe care le are domeniu? Daca vrei sa dezvolti o retea de parteneriate si sa cresti afacerea pe termen lung, poti afla in ce alte firme este actionar sau proprietar un partener, precum si performantele acelor companii, folosind un raport InfoQuick despre actionari firme si relationari.

La randul sau, partenerul tau de afaceri va avea anumite asteptari in legatura cu contributia ta la efortul comun din cadrul asocierii. Este foarte important sa discutati deschis despre aceste asteptari si nevoi inca dinaintea incheierii unui act formal de asociere, pentru a fi siguri ca sunteti pe aceeasi lungime de unda si ca fiecare parte poate efectiv sa contribuie in modul necesar.

Apoi, ar fi util sa includeti aceste detalii si in contractul de asociere, impreuna cu metodele de rezolvare a situatiilor din viitor, cand poate asteptarile reciproce nu vor mai corespunde.

Identificati si folositi punctele forte ale fiecarui partener de afaceri

De multe ori, motivele initiale ale unei asocieri de business nu includ punctele forte personale ale partenerilor. Insa nefolosirea lor in mod corespunzator poate duce la stagnarea afacerii si pierderea unor oportunitati importante de evolutie a parteneriatului.

Unul dintre partenerii de business poate fi mai bun la generarea de idei noi, iar celalalt la implementarea lor (getting things done). Unul poate fi mai bun la marketing si comunicare, altul la mangementul operational. Discuta transparent cu partenerii de afaceri despre aceste aspecte si impartiti-va sarcinile si responsabilitatile in consecinta - de preferat, si in scris. In acest fel va veti asigura o colaborare eficienta si de succes pe termen lung.

Nu ignorati limitarile sau problemele

Fiecare firma poate avea probleme la un moment dat. De exemplu, chiar daca ai facut o verificare a datoriilor catre bugetul de stat inainte de a te asocia cu un partener si totul a fost in regula, aceasta nu inseamna ca afacerea partenerului nu poate intampina dificultati in viitor. Acestea pot ajunge sa afecteze si contributia partenerului la efortul vostru comun.

In plus, prioritatile oamenilor se pot schimba in timp, ducand si la schimbari in angajamentele lor. In mod ideal, orice parteneriat ar trebui sa se bazeze pe incredere si sa poti discuta deschis cu partenerul tau despre orice probleme care va pot afecta asocierea, de cum apar.

Citeste si: Datele ANAF spun adevarul despre firmele cu care ai parteneriate de afaceri

Nu ignorati nici problemele care pot aparea la furnizorii sau clientii cu care vreti sa incheiati contracte pentru atingerea obiectivelor parteneriatului - dificultatile financiare ale acestora pot avea un impact major asupra succesului efortului vostru comun.

Puteti, spre exemplu, sa verificati daca o anumita firma a inregistrat incidente de plata in CIP - Centrala Incidentelor de Plati. Daca firma respectiva a emis cecuri sau bilete la ordin fara acoperire, se ridica un semn de intrebare asupra lichiditatii sale. Rapoartele CIP despre firme din platforma InfoQuick va pot da informatii pretioase despre comportamentul de plata al diverselor companii, pe care le puteti folosi pentru a reduce riscurile pentru afacerile voastre.

In concluzie, transparenta, increderea si buna organizare stau la baza succesului parteneriatelor in afaceri pe termen lung. Evalueaza corect potentialii parteneri inainte de asociere, stabileste clar cu ei toate detaliile acordului de asociere (in scris) si pastreaza apoi in permanenta o comunicare deschisa si orientata spre rezultate, pentru a va atinge impreuna obiectivele.

Citeste si: Ce trebuie sa stii despre o companie inainte de a incheia un parteneriat de afaceri


Publicat la 11.05.2020.

Fii cu un pas inaintea tuturor!

Descarca studiile Coface si fii la curent cu cele mai puternice sectoare in care poti investi.