Ghid practic de Infiintare SRL: afla ce trebuie sa faci pentru deschiderea unei Societati cu Raspundere Limitata

Afla ce trebuie sa faci pentru deschiderea unui SRL: etape si documente necesare, prevederi legislative generale, regimul de impozitare.
Ghid practic de Infiintare SRL
Daca ai in plan sa desfasori o activitate economica, acest lucru trebuie facut intr-un cadru legal, prin infiintarea unei firme. Inainte de a opta, insa, pentru o anumita forma de entitate economica (SRL sau PFA, acestea doua fiind cele mai frecvente), este bine sa te gandesti la ce planuri ai cu afacerea proprie. Odata ce ai trasat aceste directii de evolutie si ai cantarit avantajele si dezavantajele formelor juridice, alegerea uneia dintre acestea se impune ca pas urmator.

SRL-ul, adica Societatea cu Raspundere Limitata, este cea mai intalnita forma de organizare a firmelor din Romania, numerosi antreprenori optand pentru infiintarea acesteia, ca forma juridica avantajoasa din punct de vedere al deschiderii. Principalul act normativ care reglementeaza etapele si actele necesare pentru infiintarea unui SRL este Legea Societatii nr. 31/1990 cu modificarile si completarile aferente legii 163/2018. Cu un capital social necesar la infiintare de 200 de lei, SRL-ul este si cel mai ieftin mod de a-ti deschide o firma.

1. Infiintare SRL: Etape si documente necesare

Infiintarea unui SRL este o procedura relativ simpla, care se realizeaza in doua etape.

Prima etapa consta in alegerea unui nume pentru societate. In acest sens, trebuie completa o cerere de verificare/rezervare firma, in care se noteaza trei nume, in ordinea preferintelor.

Cererea poate fi gasita pe site-ul Oficiului National al Registrului Comertului, iar specialistii din cadrul acestei institutii vor comunica daca numele alese sunt sau nu disponibile.

A doua etapa care trebuie urmata pentru infiintarea unui SRL consta in crearea dosarului ce trebuie depus la ONRC, care trebuie sa contina urmatoarele acte:

  • Cererea de inregistrare (este un formular standard care se gaseste pe site-ul ONRC)
  • Anexa 1, privind inregistrarea fiscala, si, doar daca este necesar, anexa 2, privind investitia straina (disponibile pe site-ul ONRC)
  • O declaratie pe proprie raspundere, semnata de asociati sau administratori din care sa rezulte ca:
    - persoana juridica nu desfasoara la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora activitatile declarate pentru o perioada de maximum 3 ani
    - persoana juridica indeplineste conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sau de activitate (sanitar, sanitar-veterinar, protectia mediului etc.)
  • Dovada (in original) a verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei si, dupa caz, acordul pentru utilizarea denumirii
  • Declaratia care atesta faptul ca persoana are calitatea de asociat unic intr-o singura societate cu raspundere limitata sau ca respectivul SRL cu un singur asociat nu are aceeasi functie si in alta firma cu aceasta forma juridica
  • Actul constitutiv (exista mai multe modele pe site-ul ONRC pentru SRL cu asociat unic sau pentru unul cu mai multi asociati)
  • Actul care atesta dreptul de folosinta a spatiului in care functioneaza sediul social
  • Certificat care sa ateste faptul ca, pentru imobilul unde e declarat sediul social, nu a fost inregistrat un alt document pentru instrainarea dreptului de folosinta a acestui spatiu (pentru obtinerea acestui act, se depune o cerere la ANAF)
  • Dovezile privind efectuarea varsamintelor, aporturilor subscrise de asociati la capitalul social
  • Actele privind proprietatea pentru aporturile in natura subscrise si varsate la constituire (daca exista si imobile, este necesar certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate)
  • Declaratiile date pe propria raspundere, dupa caz, de catre fondatori/administratori/cenzori sau persoane fizice reprezentante ale persoanei juridice, numita administrator sau cenzor, din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor calitati
  • Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice
  • Specimenele de semnatura ale reprezentantilor societatii
  • Dupa caz, declaratia autentica, pe propria raspund0iere, a persoanei fizice, cetatean strain, in nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice straine care nu este inregistrata fiscal in Romania si, dupa caz, traducerea realizata de un traducator autorizat, cu semnatura legalizata la un notar public.

Un aspect important legat de infiintarea unei societati este analiza financiara si juridica a asociatilor sau a viitorilor parteneri de afaceri. Verificarea firmelor se poate realiza destul de simplu, printr-un raport detaliat, livrat online, in cateva minute. Datoriile la ANAF, de exemplu sau dosarele in justitie ale unui asociat pot crea grave probleme si pot duce chiar la incapacitatea de plata a unor taxe. Asadar, o verificare si o evaluare a companiei cu care se doreste o asociere sunt absolut necesare pentru o colaborare de succes.

2. Prevederi legislative generale pentru functionarea unui SRL

Din punct de vedere legal, exista mai multe conditii de care intreprinzatorii trebuie sa tina cont atunci cand aleg ca forma de organizare Societatea cu Raspundere Limitata:

  • Numarul de asociati din cadrul unui SRL trebuie sa fie de maxim 50
  • O persoana fizica sau juridica poate fi asociat unic doar intr-un singur SRL. Poate fi asociat in mai multe Societati cu Raspundere Limitata daca detine parti sociale impreuna cu alte persoane ce au acelasi rol
  • O Societate cu Raspundere Limitata nu poate avea ca asociat unicun alt SRL alcatuit tot dintr-o singura persoana
  • Legea contabilitatii specifica clar faptul ca societatea (SRL-ul) trebuie sa tina evidenta financiar-contabila la zi, iar acest lucru implica angajarea unui contabil sau colaborarea cu o firma de contabilitate
  • Un SRL poate avea un singur cod CAEN principal, care sa desemneze activitatea de baza a firmei sau domeniul care genereaza majoritatea veniturilor. Acest cod se trece in Certificatul de Inregistrare. Un avantaj al unei firme de tip SRL consta in faptul ca, pe langa acest cod principal, societatea poate avea unu numar nelimitat de coduri secundare.
  • O firma de tip SRL cu angajati trebuie sa aiba un regulament de ordine interioara in care sa se specifice clar termenii si conditiile de munca
  • In termen de 30 de zile de la data inregistrarii SRL-ului, antreprenorul trebuie sa achizitioneze un registru unic de control pentru sediul social in care isi desfasoara activitatea
  • Durata de infiintarea a unui SRL este scurta, insa desfiintarea acestuia reprezinta un proces mai complicat si poate dura doua sau chiar trei luni
  • Legea nu prevede un numar minim de angajati, firma poate fi deschisa fara niciun angajat, insa, din punct de vedere fiscal, este avantajos sa exista macar un angajat cu norma intreaga
  • Asociatul sau actionarul unui SRL poate utiliza banii proveniti din activitatea societatii doar prin scoaterea de dividende din profiturile realizate (acest lucru se face anual sau trimestrial, in functie de legea in vigoare, impozitul pe dividente fiind de 5%)
  • Pentru SRL, plata TVA este obligatorie, daca se realizeaza venituri de peste 300.000 de lei.

3. Regim de impozitare pentru SRL

Pentru Societatile cu Raspundere Limitata, exista doua tipuri de impozitare:

  • impozitul pe cifra de afaceri este de 3% daca SRL-ul nu are niciun angajat si de 1% daca exista cel putin o persoana angajata cu norma intreaga
  • impozitul pe profit este de 16% si se calculeaza dupa deducerea cheltuielilor. Daca veniturile societatii sunt de 1.000 de lei, iar pentru realizarea acestora s-a cheltuit 900 de lei, profitul este de 100 de lei. Impozitul va fi 16% din 100 de lei.

Referinta: https://www.onrc.ro/index.php/ro/inmatriculari/persoane-juridice/nume-colectiv


Publicat la 14.01.2020.

Fii cu un pas inaintea tuturor!

Descarca studiile Coface si fii la curent cu cele mai puternice sectoare in care poti investi.